‫الرئيسية‬ تواصل اجتماعي مسخرة ..شاهد أحمد موسى يطالب بفك شيفرة الرئيس مرسي من القفص !
تواصل اجتماعي - مارس 21, 2016

مسخرة ..شاهد أحمد موسى يطالب بفك شيفرة الرئيس مرسي من القفص !

أثار الإعلامي  المؤيد للانقلاب، أحمد موسى، موجة جديدة من الجدل، إذ إنه طالب الاثنين، بـ”فك شيفرة” رسائل الرئيس المصري محمد مرسي في المحكمة القضائية.

وقال موسى، عبر برنامجه “على مسؤوليتي”، المذاع على فضائية “صدى البلد”: “بصوا هو بيعمل إيه.. تابعوا.. بصوا.. شوف الحركة دي.. دي معناها إيه؟ طيب شوف اللي جاية دي؟ ذراعه دي اللي بيعمل كدة، واللي قبلها. شوفوا بيعملوا إيه؟ دي إيه يا جماعة؟ إيه الإشارات دي يا جماعة؟ والتاني بيرد علينا بيقله إيه؟”.

وأضاف موسى متحدثا عن مرسي أنه “جاسوس حاسس إنه حيتعدم؟ أبدا! الجاسوس ده اللي بيلوح كدة وبيبدأ يشاور وتعالو.. بصوا الحكاية دي.. والعلامات اللي بيعملها دي.. بصوا.. الجاسوس مرسي بيعمل حاجة وبيرد عليه بالضبط.. وبيعمل حاجات بإيديه على الأرض.. لو حد عنده الشفرة دي يحليهالنا يقوللي.. حد يحللي الشفرة دي.. ده بيدّي تعليمات من داخل السجن.. دي إشارات وتعليمات وشفرات”.

وقال موسى إن هذه هي التعليمات التي يصدرها “الجاسوس مرسي” لأتباعه لتنفيذ العمليات الإرهابية، مطالبا بضرورة تحليل تلك الإشارات لكشف مخططات الإخوان، على حد تعبيره.

يذكر أن موسى من أبرز الأذرع الإعلامية لانقلاب السيسي، وظهر في عدة مواقف مثيرة للجدل، كان آخرها مدافعا عن مصداقية زيارة السيسي، للريفي، سيد أحمد سيد، بمنطقة الفرافرة، بعد تدشين المرحلة الأولى من مشروع استصلاح 1.5 مليون فدان، والتي شككت وسائل الإعلام المصرية في كونها مجرد “مسرحية”.

وأظهر موسى، في وقت سابق، مقاطع قال إنها من قصف القوات الروسية في سوريا، ثم ظهر لاحقا أنها مأخوذة من لعبة فيديو.

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

‫شاهد أيضًا‬

إعلان وفاة.. هل أتم الصهاينة سيطرتهم على الجامعة العربية؟

ربما يعلم العدو الصهيوني أن كلمة واحدة تخرج من على منبر جموعي واحد، تفعل ما لا تفعله مئات …