نشطاء عن لقاء "السيسى ونتنياهو".. وجهان لعملة واحدة

نشطاء عن لقاء "السيسى ونتنياهو".. وجهان لعملة واحدة

علق ناشطون ورواد مواقع التواصل الاجتماعى القصير "تويتر" اليوم الثلاثاء، على لقاء قائد الانقلاب العسكرى عبدالفتاح السيسى، برئيس وزراء الصهاينة بنيامين نتنياهو فى الولايات المتحدة أنه دليل قاطع على حقيقة السيسى الصهوينية المزروعة فى مصر.
"السيسي_خاين" يتصدر "تويتر".. ونشطاء: الحل ميدان التحرير

"السيسي_خاين" يتصدر "تويتر".. ونشطاء: الحل ميدان التحرير

قارن النشطاء على مواقع التواصل الاجتماعي "تويتر" بين هاشتاجهم الذي تصدّر مساء اليوم "#السيسي_خاين"، وهاشتاج "#تيران_وصنافير_مصرية" الذي تصدر طوال اليوم الثلاثاء، ولم تفلح محاولات اللجان ا
إخفاء مهندس بالسويس لليوم الـ 19 رغم إخلاء سبيله

إخفاء مهندس بالسويس لليوم الـ 19 رغم إخلاء سبيله

تواصل قوات أمن الانقلاب بالسويس إخفاء المهندس أحمد مراد، لليوم التاسع عشر على التوالي من مقر محبسه بسجن عتاقة، رغم تبرئته من عدة قضايا ملفقة معتقل علي ذمتها منذ يوم 22 أغسطس 2013.
تأثير "لايك فيس بوك وتويتر" على الصحة النفسية

تأثير "لايك فيس بوك وتويتر" على الصحة النفسية

فى محاولة لفهم مدخلات وفك رموز السوشيال ميديا، قدم لاري روزين، أستاذ علم النفس التكنولوجي، تحليلًا، لانتشار ظاهرة "اللايك" عبر مواقع التواصل الاجتماعي فيس بوك وتويتر واستغرام، حيث يسعى الكثيرون في الحصول على تسجيلات الإعجاب.

مواقف طريفة خلال الاعتقال يرويها أصحابها

الثلاثاء 29 نوفمبر 2016 - PM 8:29
  كتب- إسلام محمد:
مواقف طريفة خلال الاعتقال يرويها أصحابها

"كانو جاين ياخدوو أبويا... مكنش هنا الظابط بيقولي خش البس يا ابني عشان هتنورنا شوية قولتله ياباشا لو طلعتلك حشيش من أوضتي هتسيبني... قعد يضحك وقالي أمال مش عاوز يتلم ليه ويشرب معاك قولتله اتحايلت عليه مش راضي... ومخدنيش الحمد لله بس لو سأل على الحشيش كنت هتاخد عشان مكنش معايا" . 

هذا الموقف الطريف أحد القصص الطريفة التي رواها مئات الشباب عن قصص حدثت معهم خلال اعتقالهم أو اعتقال ذويهم ، وجاءت استجابة من أحدهم "م" الذي كان أحد المتهمين في قضية كتائب حلوان وفقا لتعريفه نفسه على صفحته بموقع "فيس بوك" .

صاحب البوست الأًصلي بدأ بنفسه ، قائلا : خدوا منى أيفون كان لسه جديد على أيامه ، وجهاز s3 ، وأيباد ، و16 ألف جنيه حتى "الملابس الداخلية" والله .

أما "مريم" فتقول :"بابا كان بيصلى الفجر إمام في المسجد.. وقفوا الصلاة واخدوه" !

ورغم أنه كان مشاركا في إحدى المظاهرات ، وتتبعه أحد المخبرين للقبض عليه عقب انتهاء المسيرة ، إلا أنه تمكن من الفرار منه ، ولكن تم القبض عليه بشكل مضحك . حيث قال ""محمد" : " ... بعد أسبوعين ابن عمي اتاخد رحت أزوره بعد أسبوعين لقيت المخبر شافني أول ما شافني عينك ما تشوف إلا النور ، العساكر الغلابة اتلمو عليا مرة وحده و"......" ضرب بالأسلحة ، وفي الآخر طلعت إخلاء سبيل أنا وابن عمي بس قضينا فترة زي الفل" .

وبسبب "الطبلة" التي كان يستخدمها في المسيرة تم القبض على أحد الشباب ، وتحكي قريبته"هاجر" قائلة: " هو قريبي مش أنا كان في مسيرة وبعدين خلصت وكدة وهو كان معاه طبلة ، ورايح يرجعها في المكان اللي بيجيبوه منها كل اما ييجوا يروحوا مسيره ، قام كان في عيل ماشي جنبه والظابط ماسكه قام بص على قريبي وقال له : ده كان معانا قام خده وركبه البوكس وراحوا القسم ففي ظابط رخم على قريبي وشتمه بأمه وقريبي بطبعه عنيد قام رد له الشتيمة بأمه برضه ، وحاليا هو في تاني سنه من الـ 15 سنة اللي عليه " .

أما "عبد الله" قفال : "أنا اتمسكت من أنضف وأحلى مكان ف مصر كلها .. من على سلم الطيارة . بعد ما خدت سيلفي الوداع مع مصر العزيزة" .

ولم يكن الموقف الذي تعرض له "ماندو" أقل طرافة ، حيث يقول : " كنت في المطرية ، وكان في مسيرة .. المهم المباحث جات وأخدت كام واحد ومشيت ، عملت نفسي عبيط أنا والناس التانية ومشينا ، روحت أبويا قال لى انزل هات سكر ، نازل أجيب سكر اتمسكت". 

أما "ألدو" فيشير إلى أنه تم القبض عليه "على الغدا" ، مردفا : "تقريبا التهمة الاستيلاء على ورك فرخة" !

ولم يتعجب "أحمد" من القبض عليه خلال وجوده في السيارة مع والده وشقيقه ومصادرة السيارة بدعوى أن " الإخوان هما اللي جيبنها لنا ..تقريبا كانوا طمعانين فيها " .

ويرى "حسام" عبرة مهمة في القصص التي رواها الشباب قائلا : "القصص كلها وإن كان الناس بتقصها من باب التندر دلوقتي لكنها قصص الناس فعلا قدمت فيها تضحيات من أيام عمرهم ولهفة قلوب والديهم عليهم ونظرة حرمان زوجاتهم وأبنائهم لهم في أيام الزيارة وخسارة شغلهم وصرف أموالهم... أسأل الله أن يتقبل منا جميعا" .

أما "شي كا" فيروي قصة أطرف ، حيث يقول :" في وسط التعذيب دخلت مكتب و سبوني فيه شوية و كان في ماتش للأهلي شغال و الأهلي جاب جول .. فندهت الظابط و سألته هو الماتش ده مباشر ولا لأ ؟ وأكيد انتو عارفين الباقي " . 

وكانت حكاية "عمر المختار" بسيطة ، "كنت عند الدكتور وخلصت على الساعة 11 ، روحت ألعب بلاستيشن وسبت التليفون في سنترال واحد صاحبي ، خلصت 11 ونص لاقيت صاحبي جاي وبيقولي أخوك اتصل بيك كتير وعايزك ضروري قولت خلاص يبقا هما وصلوا ، روحت البيت لقيت أبويا جايبلهم شاي وحاجة ساقعه ومظبطهم وقال لي روح معاهم وشوف عايزينك ليه" .

ويروي "عبده" قصة القبض عليه والتي حدثت بطريقة غريبة قائلا : "هجموا على المسيرة وجريوا ورا صاحبي وأنا فلت ، المهم صاحبي صوته كان رايح فضربوه وخدوا تليفونه وفتحوه بعد ما كان مقفول بقوله انت فين ؟ قالي ف محطه عين شمس المهم طبعا الظابط كل ده بيقلد صوته وصلت المحطة ملقتوش اتصلت تاني بقوله انت فين لسة مكملتش لقيت تلاتة أمن دولة في وشي ، قفلت السكة وعملت نفسي من بنها . قفشوني وعرفوا إن أنا صاحبه وعينك ما تشوف إلا النور .. عين شمس كلها اتفرجت عليا" . فيما أشار "حسن" إلى أنه "كنت قاعد عالقهوه لقيت مسدس على دماغي ومحسيتش بنفسي إلا وأنا في البوكس متكسر مش قادر أضحك حتى".

عدد المشاهدات: [ 383 ]

التعليقات

صفحتنا على الفيسبوك

جولة المقالات

مالتيميديا

  • تظاهرة لثوار إمبابة رافضة للانقلاب في مستهل أسبوع "لن تسقط جرائمكم"
  • لندن.. مظاهرات ضد جرائم حكومة ميانمار بحق مسلمي #الروهنغيا
  • مظاهرة في #الخرطوم تضامناً مع مسلمي #الروهنغيا
  • زوجة أردوغان تزور مخيمات مسلمي الروهينغا في بنجلاديش
  • مسلمو الروهينجا.. الأقلية الأكثر اضطهادا في العالم
  • حجاج بيت الله الحرام يرمون الجمرات في منى في أول أيام التشريق